Następstwa zespołu suchego oka
Zespół suchego oka (Dry Eye Syndrome, DES) może mieć różne następstwa, z czego niektóre dość niebezpieczne.
- Wybór okularów zamiast soczewek
Najpowszechniejszą konsekwencją zespołu suchego oka jest powrót do używania okularów przez osoby, które spróbowały soczewek kontaktowych, ale ze względu na nieprzyjemne doświadczenia zrezygnowały z tej formy korekcji wzroku. Pacjenci, o ile nie są bardzo zdeterminowani, aby nosić soczewki, często nie szukają pomocy u okulisty, tylko szybko się zniechęcają i "przepraszają się" ze swoimi okularami. Tego rodzaju sytuacji można uniknąć poprzez odpowiednią edukację podczas pierwszego dopasowania soczewek.
- Prezenteizm
Kolejną konsekwencją DES jest zmniejszona produktywność. Badania pokazują, że osoby z zespołem suchego oka często przejawiają prezenteizm - przychodzą do pracy, lecz ich produktywność jest znacznie obniżona w związku z ich samopoczuciem. Istnieje istotna statystycznie różnica pomiędzy poziomem produktywności osób zdrowych a osób dotkniętych tym schorzeniem. Ma to przełożenie na sytuację finansową pracodawcy, ponieważ roczny koszt obniżonej produktywności w związku z DES wynosi około $740 na osobę. Należy zauważyć, że koszty leczenia zespołu suchego oka są dużo niższe niż podana wartość, a więc diagnoza i skuteczne leczenie zespołu suchego oka leżą w interesie pracodawców.
- Pogorszona funkcjonalna ostrość wzroku
Wiele badań pokazuje, że funkcjonalna ostrość wzroku (określająca stopień jakości widzenia podczas wykonywania codziennych czynności, np. jazdy samochodem lub czytania książki) jest znacznie obniżona u osób z zespołem suchego oka, mimo iż ostrość ich wzroku określana na podstawie standardowego badania u okulisty bądź optyka nie odbiega od normy. W jednym z badań naukowcy sprawdzali, czy istnieją różnice pomiędzy osobami zdrowymi a tymi cierpiącymi na DES, jeśli chodzi o jazdę samochodem. Analiza wyników pokazała, że badane osoby z zespołem suchego oka miały znacznie gorszy wzrok podczas prowadzenia pojazdów niż osoby zdrowe, zwłaszcza podczas takich sytuacji jak jazda po rondzie czy też zbliżanie się do skrzyżowania. Ponadto, osoby z DES reagowały znacznie wolniej na zmieniającą się sytuację na drodze.